چهارشنبه ٢٣ آبان ١٣٩٧


  چاپ        ارسال به دوست

انجمن معرفت شناسی برگزار می کند:

نشست علمی نسبیت و معنویت

بسمه ­تعالي

نسیيت و معنويت

سيد احمد غفاری قره­باغ

عضو هيئت علمي مؤسسه حکمت و فلسفه ايران

Email: yarazegh@yahoo.com

چکيده:

برخي از استدلال‌ها در زمينة تفکيک يا نزاع دين و معنويت، به عامل نسبيت در شناخت به‌عنوان حد وسط استدلال تمسک نموده‌اند؛ برخي از پژوهش­گران معنويت دين را مشتمل بر جزم‌انديشي مي­دانند؛ به اعتقاد آنان، اديان الهي نماد تحجرگرايي و بي‌اعتنايي به عقاید ديگران هستند؛ به عنوان نمونه، پائولو کوييلو نسبيت را شاکلة اصلی فهم دانسته، و هرگونه جزم­انديشی در خداشناسی را تقبيح مي­کند؛ وي اساساً ايمان به خدا را يک تجربة شخصي دانسته است.

نسبيت­گرايان هويت فهم را امري شخصي و سيال دانسته و از التزام به هرگونه ايدة معيار و عام سرباز مي­زنند؛ بنابراين، از التزام به دين رسمي، و به تعبير کوييلو: دين استاندارد شده، نيز استنکاف مي‌کنند و طبعاً از خضوع در برابر دين الهي وحياني، که توصيه­هاي عام براي عموم انسانها مي­کند، سرباز مي­زنند؛ در همين راستا، تمام عناصر دين رسمي از خداي واحد و يکنواخت تا توصيه­هاي شرعي عمومي، همگي مردود مي­باشند؛ بدين­ترتيب، ادياني شکل مي­گيرند که برخلاف اديان رسمي، سلايق و تجارب شخصي ملاک اصلی اعتبار و مشروعيت اعتقادات ديني بوده، و تلقي شخصي تعيين­کننده­تر از وحي بيروني است. تفکيک ميان اعتقاد و ايمان نيز از برآيندهاي نسبيت­انگری در معنويت و دين است.

در اين نشست، به بررسی انتقادي اين رويکرد در معنويت پژوهي مي­پردازيم.


١٨:٢٠ - 1397/07/21    /    شماره : ٤٠٣٣٥٩    /    تعداد نمایش : ٤٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار
منابع معرفت شناسي
نشست ها
کلاس ها
پيوندها